tisdag 31 oktober 2017

Söndagspromenad i stormen med Mats och Rüdiger Falke




– Det här blir svårt. Tänker jag när jag och Mats går längs vattnet mot Lögarängen.

Vinden ligger på i ett konstant och jämt tryck från nord nordväst. Jag drar upp dragkedjan i jackans krage och trycker ner hakan i den. Fyfan vad det är kallt. Mats är min kollega på Flugfiske I Norden. Han tillhör en annan värld än min. Han är ”puppmetare”. I våras bjöd han över mig att fiska i hans gäddvatten i Arbogaån. Nu är det min tur. Jag är skyldig honom en fyra kilos gädda. Det var liksom nu, nästa söndag eller nästa år. Det är bara att gilla läget och tänka efter ordentligt var vi kan hitta en sådan bitvillig gädda. Det blir inte lätt. Jag tänker att det är här i Västerås fjärdens norra del det borde finnas några inte så ”vinddrabbade” punkter.


– Vad tror du om den här? Frågar Mats och håller upp en Svart och peacock färgad fluga.

– Den är inspirerad av den jag fick av dig i våras. Fortsätter han.

– Absolut! Ta den. Säger jag.

Flugan är mycket större än de flugor Mats är van vid och fiskade med i våras.

– Stora flugor, stor fisk. Sa jag då.



Och det tycker jag stämmer. Visst får man mindre gäddor med, men också många fler av de större exemplaren. Jag håller mig oftast till flugor i klassen 20 till 30 centimeter. Jag gillar wiggle tails. Men de är alla slut. Uppätna eller trasiga. Ska inhandla fler till nästa säsong när jag har råd.


Vi petar längs kanterna bortåt Löga. Mats går först. Några annars så säkra kort ger inget. Jag pekar och säger vart flugan ska läggas. Korta kast som fiskas in till spötoppen. Inget händer. Vattnet är färgat då vinden rör om i det. Det känns lite tungt och jag tror inte riktigt på det hela. Inget händer på hela vägen till ”Bad Lagunen” och den bortre ”Näckros Lagunen”. Vi ser en spinnfiskare längre bort. Vi fiskar oss tillbaka mot bilen. I den ”Förbjudna Lagunen” är vinden lugnare och vattnet lite klarare. Massor av småyngel huserar längs kanterna.

– Här borde det väl i alla fall finnas en liten gädda som vill nappa på. Tänker jag högt.


Mats går först, medan jag går bakom och berättar vart de brukar finnas. Mats bryter plötsligt för att göra nummer ett. Jag går före och lägger ut flugan i en liten vik i gräskanten. Den tas hem i blandad hastighet. En finare gädda attackerar flugan, men missar.

– Mats!

Inget svar. Jag lägger ut flugan på samma punkt. Fast jag känner att jag egentligen borde veva in för att låta min gäst fiska på den. Men något tvingar mig att göra ett kast till. Gäddan attackerar igen. Men missar.

– Mats!!

Inget svar. Armen kasta av sig själv ut flugan. Den andra armen börjar fiska hem flugan ryckvis och PANG! En liten, men inte alldeles för liten gädda rusar iväg längs gräskanten tills den går fast i något bråte.

– MATS!

– Har du en? Frågar han.

Gäddan tar sig loss från bråtet och stökar omkring lite innan den ger sig. Mats fotar. När den ligger på ytan tycker jag att den ser mindre ut än den gäddan som först attackerade min fluga. Jag släpper tillbaka fisken.

– Prova du nu, jag tror att det finns en gädda till som borde vara större.

Mats lägger kast efter kast. Efter några minuters fiske bildas det en stor virvel bakom hans fluga.

– Sa ju det. Säger jag.

– Den här tänker jag tjata upp! Säger Mats och bombar platsen med sin fluga.


Mats berättar om en sketch med Galenskaparna. Fiskbiten, gäddjakt-tjatning. Där en av deltagarna, Rüdiger, visar hur man tjatar upp en gädda ur vattnet.

– Hörru! Du ska inte med på en god fest?

– Först är det käk, sen brännvin och så sitter det galanta damer och bara väntar.

– Sen spisar vi jazz.

Efter en del tjat från Rüdiger hoppar det upp en fin gädda i famnen på honom. Kolla in den på youtube vettja. Sök på: Galenskaparna - Fiskbiten gäddjakt-tjatning.


Mats tjatar inte lika bra som Rüdiger Falke och får ge sig efter en kvart. Men han lyckas tjata upp en liten snipa längre bort längs gräskanten innan vi far iväg för lunch på ”hamburgerian”. Under tiden vi äter ser jag att ”Båt Lagunen” ligger helt vindstilla. Den har gett mig ett gäng finare gäddor i höst, men har varit död de senaste försöken. Efter lunch pekar jag ut vart gäddorna har tagit. Jag lägger ut min fluga på ett annat ställe medan jag tittar på när Mats fiskar. Jag vill se när det ”klipper” på en på hans fluga. Istället ”klipper det på en på min.

– Vafan! Tänker jag.
Mats lägger ner sitt spö och fotar.

– Det var ju inte riktigt meningen att jag skulle få en. Säger jag ursäktande.

Mats bryr sig inte. Gäddan tog djupt ner på en mycket söligt fiskad fluga som sitter långt in i svalget och måste opereras bort. Sen går den fri. Vi promenerar vidare längs pirarna i stormen.

Tack för en fin dag Mats och lånet av finbilderna dina. Vi tar revansch sen i vår.

/Båge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar